-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7594 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر ميت وارث نداشته باشد و وارث او نوه ها باشند، چرا اگر نوة پسري دختر باشد، سهم يك پسر مي برد و اگر نوة دختري پسر باشد، سهم يك دختر مي برد؟

براي اين كه نوه ها خودشان سهم ندارند، بلكه سهم پدر و مادرشان را كه وارث اصلي (يعني وارث درجة اوّل) هستند مي برند، از اين رو نوة دختري اگر چه پسر باشد، سهم مادرش را مي برد.مادرش دختر ميت است و سهم دختر نصف سهم پسر است. نوة پسري سهم پدرش را مي برد. پدرش پسر ميت بوده و سهم پسر دو برابر دختر است. به ديگر سخن: نوه ها در ارث از پدر بزرگ يا مادر بزرگ، جانشين پدر و مادرشان هستند و ارث آنان را مي برند.(1)

بايد توجه داشت كه نوه هاي دختري و نوه هاي پسري اگر بيش از يك نفر باشند، هر پسر دو برابر دختر ارث مي برد، مثلاً اگر نوه هاي دختري يك پسر و يك دختر باشد، پس از آن كه سهم خود را گرفتند (كه سهم مادرشان است) آن را به سه تقسيم مي كنند، دو قسمتش را پسر و يك سهم را دختر مي برد. نوه هاي پسري هم پس از دريافت سهمشان آن را بين خود به گونه اي تقسيم ميكنند كه به هر پسر دو برابر دختر برسد.(2)

پي نوشت ها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئلة 2739.

2. امام خميني، تحريرالوسيله، ج 2، ص 381، مسئلة 3 و 4.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.